Nivos
Nivos Oy:s partnerskap med Ropo Capital har lett till förbättrad effektivitet och kostnadsbesparingar till följd av exempelvis bättre betalningskontroll och anpassad telefoninkassotjänst. Lösningen har frigjort resurser från rutinarbeten till kärnverksamheten och sparat både personal och pengar.
Nivos Oy:s fakturering och hantering av kundfordringar hanteras av Ropo Capital. Fakturor skapas av företagets egna program och importeras via ett gränssnitt till Ropo 24. Ropo Capital hanterar sedan kundfordringar och betalningsrelaterad kundservice.
– Hela betalningskontrollprocessen är nu mer metodisk. Till exempel har telefoninkassosystemet anpassat specifikt för energibranschen visat sig vara ett mycket effektivt sätt att få in betalningar på vintern, säger Piia Sydänmaa, CDO på Nivos Oy.
Den unika serviceuppsägnings- och återanslutningsprocessen som är typisk för energibolag kräver sömlös dataöverföring mellan Ropo 24 och Nivos Oy-systemen. Fakturerings-, betalningskontroll- och tjänsteuppsägningsprocessen är automatiserad och innehåller en effektiv varningstjänst och en telefoninkassolösning skräddarsydd för energisektorn.
– Statistik visar att detta är mycket effektivt och produktivt. Överföringen av hela tjänsteuppsägnings- och återanslutningsprocessen frigjorde mycket arbetstid, säger Sydänmaa.