Hopp til innholdet

Fokus Media

Fokus Media

År 2014 införde Fokus Media elektronisk fakturering och hantering av kundfordringar med hjälp av Ropo Capitals tjänster. Man fick tillgång till en effektiv helhetslösning, som ger betydande euromässiga besparingar och slår samman hela beställnings- och faktureringsprocessen till en användarvänlig helhet.

Fokus Media Finland är en tidskriftsutgivare och med sin affärsverksamhetsmodell en föregångare inom sin bransch: företaget har lagt ut alla delar som faller utanför kärnverksamheten och koncentrerar de frigjorda resurserna på affärsverksamhetens utveckling. Ropo Capital har ansvarat för Fokus Medias fakturering, reskontrahantering och betalningsövervakning sedan hösten 2014.

– För oss har det varit självklart ända från början att lägga ut faktureringen. Det viktigaste i partnerskapet är tjänstens kvalitet, jämnhet och säkerhet, inhemskheten är ett plus, berättar Fokus Medias chef för konsumentförsäljning och marknadsföring Johanna Mikkonen.

– Utläggningen ger besparingar och effektivare resursanvändning. Vi började med att gå igenom vad vi behöver i vår bransch och konstaterade att Ropo kan leverera dem. Helheten måste vara iordning: vi förväntar oss att faktureraren sköter hela kedjan från början till slut, förklarar Mikkonen.

Elektronisk process från beställning till bokföring

Ropo Capitals fakturerings-, reskontra- och betalningsövervakningstjänst är en del av den helhetstjänstelösning som skräddarsytts för Fokus Media. Lösningen är baserad på en automatiserad dataöverföring mellan det kundhanterings- och beställningssystem som Fokus Media använder och Ropo Capitals Ropo 24-faktureringsprogram.

Nödvändiga beställnings- och betalningsuppgifter överförs elektroniskt från det ena systemet till det andra, ända till bokföringsprogrammet, via gränssnitt mellan systemen. Den elektroniska processen är effektiv, användarvänlig och lätt att följa upp.

– Fokus Medias beställnings och faktureringsprocess innefattar många specialkrav som är typiska för branschen och därför är kundrelationen ett utomordentligt exempel på hur exakta skräddarsydda tjänstelösningar vi kan skapa. Samarbetet har kommit igång väl och fördelarna är betydande. Det viktigaste i lösningen är kostnadsbesparingarna för kunden och minimeringen av personalens arbete, berättar Ville Räsänen, kundansvarig på Ropo Capital.

  • Fakturering
  • Fokus Media
  • Hantering av kundfordringar
  • Inkasso
  • media
  • Påminnelse
  • Reskontra
  • Tjänst för fakturans livscykel
  • Utgivning
  • Utskick av fakturor